Missie en visie
Elke dag weer: leren, zorg en sfeer
Op Het Palet geven we kleur aan het onderwijs. De kleuren op ons palet vormen, al dan niet gemengd, de basis waaruit iets moois wordt gecreëerd. Geen dag is hetzelfde, elke dag kleuren we anders in waar het gaat om leren, zorg en sfeer.
Visie
Wat is goed onderwijs? Het antwoord beweegt
mee met ontwikkelingen in de samenleving en in de wereld: met het
onderwijsbeleid, de wetenschap en ervaringen uit de praktijk van de school. Dat
betekent dat het onderwijs steeds zal moderniseren, in alle vakken en
leergebieden en dat wettelijke, landelijke leerdoelen van tijd tot tijd worden
aangepast. Nieuwe inzichten over passende didactiek en pedagogiek verdienen het
om in de praktijk gebruikt te worden. CBS het Palet gaat mee met de nieuwste
ontwikkelingen, waarbij we altijd het kind centraal hebben staan. Onze visie is
dat samenwerken altijd begint bij eigenaarschap nemen (eigen zelfstandige en
actieve rol). Dit zie je niet alleen terug in het pedagogisch- en didactisch
handelen binnen de school, maar ook in de teamcultuur en het leiderschap. Bij
eigenaarschap ligt de nadruk op de actieve en zelfstandige rol die het individu
heeft t.a.v. het zich eigen maken van kennis en vaardigheden. En bij
samenwerken wordt altijd uitgegaan van ieders bijdrage in combinatie met
onderlinge afstemming.
De leerlingen krijgen les vanuit leerlijnen. In deze leerlijnen staan de doelen
die kinderen moeten halen. Soms hebben kinderen meer tijd nodig om de doelen te
halen en soms kunnen kinderen veel sneller. In dat geval kunnen kinderen meer
tijd krijgen of juist versnellen in de leerstof. We werken met de principes van
coöperatief onderwijs. Eigenaarschap, samenwerken en zelfvertrouwen zijn
hierbij kernbegrippen. We hechten waarde aan een duidelijke, heldere structuur
voor kinderen, waarbinnen ze leren om zelf hun leerstof per week of dag te
plannen, om keuzes te maken in bepaalde leerstof, te kiezen of ze beter alleen
of samen aan een opdracht kunnen werken. Kinderen kunnen tijdens het werken
zelf hun meest ideale werkplek zoeken. Voor de één is dit op het leerplein met
meerdere kinderen en voor een ander is dit een rustig hoekje in de klas. We
streven er naar dat kinderen een actief lerende houding ontwikkelen.
We volgen teamscholingen om onze manier van werken vanuit de coöperatieve
gedachten steeds meer vorm te geven. We volgen scholingen op het gebied van effectieve
kindgesprekken, die we verwerken in de ontwikkelingsmap van elk kind,
scholingen m.b.t. effectieve instructie en scholingen gericht op het
coöperatief onderwijs.
Daarnaast volgen leerkrachten regelmatig
individuele scholingen gericht op persoonlijke voorkeuren.
De inzet van ons leerplein is vol in ontwikkeling. We onderzoeken hoe we de
wereldoriëntatie vakken geïntegreerd kunnen aanbieden, maar ook vakken als koken,
techniek en programmeren zijn in ontwikkeling waarbij onderzoekend leren een
rol speelt. We vinden het vanzelfsprekend dat er veel onderwijstijd wordt
gepland voor de basisvakken rekenen, taal en lezen. We vergroten de kansen van
onze kinderen door instructies op maat te geven in kleine groepjes.
In onze visie hebben kinderen recht op een sociaal veilige school. Zo komen ze
tot goede prestaties. We vinden een goede relatie tussen ouders en school
essentieel. De school is een leer- en leefplek, waarin leerlingen, personeel en
ouders samenwerken in het belang van het kind.
We vinden een goede relatie tussen ouders en school
essentieel. De school is een leer- en leefplek, waarin leerlingen, personeel en
ouders samenwerken in het belang van het kind.
Kinderen leren en presteren naar hun eigen mogelijkheden. Bij het leren houden we er rekening mee dat geen kind gelijk is en dat we in een tijd leven waarin nieuwe ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Het leren en de zorg zal dan ook altijd in ontwikkeling zijn. Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe vaardigheden in het leerproces en in de omgang met elkaar.
Goede zorg voor alle kinderen in een veilige omgeving
Wij geloven dat kinderen die samen spelen en plezier maken, gemakkelijker tot leren komen. Dagelijks werken we aan een sociale, sfeervolle en veilige school. We benaderen kinderen positief, geven complimenten en belonen. Er zijn duidelijke, zichtbare regels. We werken graag samen met u als ouders omdat we samen het beste willen voor uw kind.
Christelijke identiteit